Przejdź do

Kalendarz wydarzeń w prowadzeniu social media – jak go wykorzystać?

opublikowano: 14 grudzień 2020
Kalendarz wydarzeń w prowadzeniu social media – jak go wykorzystać?

Tworzenie harmonogramu postów (lub jak kto woli – content planu) to podstawa prowadzenia komunikacji w social mediach. Skąd jednak brać inspiracje do ich treści? Źródeł może być oczywiście wiele, a jednym z nich jest skorzystanie z… kalendarza – i to nie tylko tego zwykłego, ale też z kalendarza świąt nietypowych.

Dlaczego warto korzystać z kalendarza wydarzeń w social mediach?

Inspiracje na treść postów to tylko jedna z wielu zalet stosowania kalendarza w social mediach. Dzięki niej nie będziesz musiał się już martwić o to, co napisać na profilu. Kalendarz pozwala także przygotować się na różne okazje i nie działać na ostatnią chwilę (co często nie kończy się najlepiej). Dobrym tego przykładem jest Black Friday. Wszyscy wiemy, że ten dzień jest ważny dla większości biznesów (osobliwie dla e-commerce’ów) i marketingowców, a jednak wiele postów sprawia wrażenie nieprzemyślanych. Zadaj sobie zatem pytanie – czy myślałeś już o tym, co napiszesz z okazji najbliższego Black Friday? Jeśli nie, to wiesz już, do czego przyda się kalendarz wydarzeń w social mediach.

Zaplanowane wcześniej treści pozwolą Ci utrzymać zarówno systematyczność publikacji (co algorytmy social mediów bardzo lubią), jak i ich spójność (co z kolei bardzo polubią odbiorcy). Nie trzeba chyba dodawać, że zazwyczaj treści stworzone w przemyślany sposób są po prostu lepsze.

Kalendarz tradycyjnych świąt i wydarzeń

Warto więc usiąść nad kalendarzem i wypisać wszystkie ważne daty: święta ogólne (Boże Narodzenie, Walentynki, Dzień kobiet, Wielkanoc i tym podobne) oraz święta związane z Twoją branżą (jeśli jest nią poligrafia, to będzie to Dzień Drukarza, jeśli gastronomia – Dzień Hamburgera). Można też wypisać sobie nie tylko święta, ale też cyklicznie odbywające się dni, które są ważne z punktu widzenia marketingu. Są to na przykład wspomniany wcześniej Black Friday, Blue Monday, rozdanie Oscarów czy Grammy, weekend majowy, Finał WOŚP czy pierwszy dzień wiosny.

Tu bardzo ważna sprawa: są takie święta i dni, nad którymi trzeba się zastanowić nie dwa razy, ale nawet trzy, ewentualnie siedem, zanim się je wykorzysta. Są to głównie święta narodowe, historyczne oraz takie, którym towarzyszy smutny, trudny lub po prostu patriotyczny kontekst.

Kalendarz świąt nietypowych

Buszując po social mediach, na pewno nie raz i nie dwa natknąłeś się na Dzień Kota, Święto Musztardy czy Międzynarodowy Dzień Piwa (czasem można też trafić na Tydzień, Miesiąc lub obchodzony corocznie Rok Piwa). Choć niektórzy twierdzą, że to właśnie te święta powinny funkcjonować w oficjalnym kalendarzu, to niestety nadal uznaje się je za tzw. święta nietypowe. W internecie łatwo znajdziesz cały kalendarz świąt nietypowych – na przykład w repozytorium Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tarnobrzegu.

Ważne jest to, że ten kalendarz może być dla Ciebie kopalnią pomysłów na posty w social mediach. Idealna będzie oczywiście sytuacja, w której takie nietypowe święto jest związane z branżą, w której działasz.

Niemniej jednak wciąż musisz pamiętać, że wykorzystywanie tego typu świąt może być bardzo ryzykowne – szczególnie w przypadku, gdy komunikacja marki w żaden sposób nie pasuje do humoru tego typu. Twoi odbiorcy zauważą wtedy, że coś jest nie tak, i zamiast się zaangażować, nabiorą dystansu.

Ostrożny musisz być także w sytuacji, kiedy nazwa święta wyda Ci się Mount Everestem śmieszkizmu, ale kontekst nie będzie Ci do końca znany. Międzynarodowy Dzień Mycia Samochodów może i brzmi sympatycznie, ale jego idea jest jak najbardziej poważna. W końcu jest nią przypominanie o bezpiecznym zachowaniu na drodze (czyste szyby i lusterka poprawiają widoczność, a umyte auto jest lepiej widoczne na drodze, co pozwala unikać wypadków). Opublikowanie zabawnego postu czy mema z okazji tego święta może przysporzyć Ci kłopotów wizerunkowych.

Jak tworzyć kalendarz postów?

Taki kalendarz wydarzeń w social mediach można stworzyć na przykład jako kalendarz Google (jeśli pracujesz w agencji) lub w Excelu. Stworzenie kalendarza w którejś z tych aplikacji ma jedną, wielką zaletę: możemy go współdzielić z resztą teamu: z grafikiem, traffic managerem czy innymi członkami zespołu. Warto też wykorzystać takie aplikacje, jak Hootsuite czy Postify, które w zaplanowanym dniu opublikują posty w Twoich social mediach.

A może tak… wymyślisz własne święto?

Kalendarz świąt nietypowych jest już nieodłącznym elementem social mediów. Korzystanie z niego jest wręcz mile widziane i w dobrym tonie. Pamiętaj jednak, że dobry żart jest jak sól: jeśli dodasz szczyptę, to poprawi smak zupy, ale jeśli dasz jej garść – zupa będzie nie do zjedzenia. Podobnie jest ze śmiesznymi świętami w social mediach.

PS Międzynarodowy Dzień Kota wypada 17 lutego, dwa dni po Dniu Singla. Przypadek?

Kontakt

    Imię
    Nazwisko
    Adres email
    Opowiedz nam o swoim projekcie

    Tears of Joy Sp. z o.o.

    ul. Białostocka 22

    03-741 Warszawa

     

    Napisz do nas smile@tearsofjoy.pl