Czy akumulator AGM można zastąpić zwykłym?

Akumulatory kwasowo-ołowiowe zdominowały rynek motoryzacyjny. Dużo się jednak zmieniło od czasu wprowadzenia w samochodach systemu start-stop. Wielu kierowców zastanawia się, czy mogą zamontować w aucie zwykły akumulator zamiast AGM. Odpowiedź jest złożona.

Czy akumulator AGM można zastąpić zwykłym

Akumulator AGM a zwykły – na czym polega różnica?

Akumulatory kwasowo-ołowiowe doskonale sprawdzają się w roli rozruchowej. Przez długie dekady jeździliśmy przecież bardzo efektywnie dzięki akumulatorom z płynnym elektrolitem. Dlaczego przestały nam wystarczać?

Wraz z rozwojem globalnej świadomości ekologicznej zaczęto rozważać problem emisji związanych z niepotrzebną pracą silników samochodowych. Podczas stania na czerwonym świetle lub przepuszczania pieszych auto spala benzynę i zanieczyszcza powietrze. System start-stop powstał, aby ów problem ograniczyć poprzez chwilowe wyłączenie silnika.

Niestety mimo szczytnych celów realia okazały się sporym technicznym wyzwaniem. Po odłączeniu silnika to akumulator przejmuje na siebie rolę źródła prądu dla świateł, klimatyzacji czy wycieraczek. Po chwili musi zaś ponownie uruchomić motor. Takie obciążenie wymaga bardzo wysokiej wydajności prądowei energetycznej, którą zapewnia właśnie technologia AGM.

Więcej o jej zaletach dowiesz się na stronie: https://wamtechnik.pl/produkty/akumulatory-kwasowo-olowiowe-wamtechnik/akumulatory-kwasowo-olowiowe-vrla-agm/

Czy akumulator AGM można zastąpić zwykłym?

W nowoczesnych autach z systemem start-stop standardowo montuje się akumulatory AGM. Większość kierowców nie zajmuje się tym faktem do czasu, aż bateria straci swoje parametry i musi zostać wymieniona. Względy czysto ekonomiczne każą wówczas się zastanowić, czy samochodowy akumulator AGM można zastąpić zwykłym, znacznie tańszym.

Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie. W praktyce pojawiają się jednak zasadnicze problemy. Klasyczne akumulatory nie są bowiem przygotowane na szybkie ładowanie i nagłe głębokie rozładowanie. Moment rozruchu, czyli każdorazowe włączenie silnika, jest dla nich przesadnie dużym obciążeniem.

Zwykły akumulator zamiast AGM – czym to grozi?

Ogólna zasada mówi, aby przy dylemacie „akumulator AGM czy zwykły” stosować się zawsze do zaleceń producenta. Załóżmy jednak, że wybór padnie na tańszą opcję. Jakie ryzyko się z nią wiąże?

Konwencjonalny akumulator kwasowo-ołowiowy w samochodzie z systemem start-stop będzie mieć znacznie niższą żywotność niż planowana. Samochodowy akumulator AGM z kolei jest przygotowany do powtarzalnej pracy cyklicznej z dużymi obciążeniami, więc wytrzyma o wiele dłużej. Oszczędność ekonomiczna staje się więc wątpliwa.

Niektóre źródła wskazują wręcz, że po zamontowaniu zwykłego akumulatora zamiast specjalnego AGM do pojazdów może dojść do natychmiastowego uszkodzenia, wycieku, a w skrajnych przypadkach nawet wybuchu baterii.

Nieprzestrzeganie zaleceń producenta samochodu grozi również utratą gwarancji i gorszym funkcjonowaniem systemu start-stop oraz systemów odpowiadających za komfort jazdy.

Dodajmy, że w nowoczesnych samochodach akumulator AGM bywa montowany nie pod maską, ale w kabinie. Klasyczna „mokra” technologia stwarza w takim przypadku bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia pasażerów.

Akumulator AGM czy zwykły w samochodzie bez systemu start-stop?

W przypadku gdy auto nie zostało wyposażone w system start-stop lub został on wyłączony, teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy. Z drugiej strony współczesne samochody są wyposażone w czujnik akumulatora BMS, który działa w założeniu o wybór konkretnej baterii. Niespełnienie tego warunku może powodować wiele problemów technicznych, więc nie warto ryzykować.

Potrzebujesz wymienić akumulator do auta?  Profesjonalne doradztwo w zakresie wyboru różnych źródeł zasilania znajdziesz na wamtechnik.pl


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!